Binnenkort maakt je kind de overstap naar de brugklas
Een nieuwe periode breekt aan waarin je kind zijn of haar weg moet zien te vinden in het woud van lokalen, docenten en niet te vergeten het huiswerk. Voor leerlingen die op de basisschool de leerstof moeiteloos doorliepen en zonder al te veel inspanning goede beoordelingen behaalden, kan de brugklas een cultuurschok betekenen.
Deze leerlingen lopen het risico om al snel na binnenkomst in het voortgezet onderwijs vast te lopen. Het leren en maken van (veel) huiswerk is hen vreemd. De enige leerstrategie die ze vaak tot hun beschikking hebben is ‘even doorlezen’. Tot hun verbazing rollen al snel de eerste onvoldoendes binnen! Het resultaat hiervan is onzekerheid. Op de basisschool hoefden ze toch ook niet veel te doen om een goed cijfer te halen?
Binnen de huiswerkbegeleiding komen we deze leerlingen dagelijks tegen. Het gesprek met hen maakt duidelijk dat ze oprecht verbaasd zijn als ze tot de ontdekking komen dat er blijkbaar gewerkt moet worden op het voortgezet onderwijs. Het hoe en wanneer is hen meestal volkomen vreemd.
Een tweede type leerling die we binnen onze brugklastraining begeleiden, is de leerling met een leerprobleem (bijvoorbeeld dyslexie) of een ontwikkelingsprobleem (bijvoorbeeld adhd en autismespectrum problematiek). Door de uitgebreide expertise en ervaring die we in huis hebben, blijken we een veilige plek te zijn waar de kinderen uiteindelijk tot leren komen en ‘de brugklas overleven’.